Dansen op de vulkaan 2 - Reisverslag uit Hilo, Verenigde Staten van Annelie - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan 2 - Reisverslag uit Hilo, Verenigde Staten van Annelie - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan 2

Blijf op de hoogte en volg Annelie

30 Juli 2015 | Verenigde Staten, Hilo

Twee dagen later op de Mauna Kea (4000 m) was ik bij tijd en wijle licht in het hoofd zelfs zonder noemenswaardig te lopen. Bewegen als een 90 of 100 jarige dus.
Er staan meer dan 10 glimmend witte of zilveren bollen en schotels op de top: de sterren- en zonne-observatoria. Elk wel 10 tot 20 meter in doorsnee. Gigantisch als je er naast staat. Ieder met eigen aandachtsgebied en techniek: deel van het heelal, planeten, zwarte gaten, infraroodstraling, enzovoort. Onderzoek door wetenschappers van over de hele wereld.
Een groep Hawaiianen protesteert tegen de bouw van nog een telescoop. Halverwege de berg hebben ze een tentenkampje. In de Hawaiiaanse cultuur is Mauna Kea heilig en symboliseert Pelé, de godin van vuur en vulkaan. Daar hoort volgens hen niet op gebouwd te worden. Omdat er forse dreigementen zijn geuit zijn de observatoria alle gesloten voor publiek, helaas.
Trouwens blij dat ik een reispil heb ingenomen; zelden zo'n lange hobbelige weg gereden.