Te gast - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annelie - WaarBenJij.nu Te gast - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annelie - WaarBenJij.nu

Te gast

Door: annelieopdefiets

Blijf op de hoogte en volg Annelie

29 April 2011 | Frankrijk, Parijs

Eergisteren mezelf overtroffen: Col de Mezilhac (1119m) over: Ik zag ertegen op.
De route rond Lyon over vele heuvels (om de drukke stad te vermijden) was ik zat: Kaart gekocht en kortste weg richting Rhone gezocht. Gegokt dat de wegen op Paaszondagmorgen wel rustig zouden zijn: klopte. Zo rustig dat ik zomaar een stukje autoweg (2 baans) op reed.

Langs de Rhone zijn grote stukken "voie verte" = fietspad met mooier zicht op de rivier dan uit de auto mogelijk is. Daar knoopte weer een fietser een praatje aan: gepensioneerd professor uit Leuven. Zijn vrouw heeft nog met Leontien van Moorsel gekoerst. Hij had 2 jaar geleden de route naar Barcelona gefietst. Toen we elkaar later die dag in Tournon toevallig weer troffen bood hij me aan een paar dagen van het gastenverblijf van zijn huis bij Les Vans gebruik te maken: Hij moest snel terug naar Leuven, maar ik kon gerust blijven. Zo gezegd zo gedaan. Maar dan moest ik dus nog wel over die Col: Ik was al omtrekkende bewegingen aan t bedenken. Anderzijds zou het een proef op de som zijn voor Spanje.

Dus nu zit ik in een huisje bij Les Vans, Frans is naar Leuven terug. En, je gelooft t niet: voor de derde keer zit ik juist met regen onder een echt dak en niet in de tent. Verder is het super fietsweer: zon, niet al te warm, bergop wind mee.

Groet aan allen. En je merkt t wel als ik weer een computer tegenkom.
Annelie

• 29 April 2011 - 13:37

Wil:

Je treft het wel met die leuke fiets gasten die je ontmoet. En dat je gebruik van zijn gastenverblijf kon maken, geweldig toch. Ook fijn dat je een echt dak boven je kop hebt als het eens regent. Verder heb je tenminste goed fiets weer, zoals je zegt. Hoop dat het zo blijft. Erg leuk de fiets belevenissen van je te lezen. Veel plezier verder.

• 29 April 2011 - 13:43

Eefje:

Wauw, dat schiet al lekker op! Zo'n beklimming is mooie oefening voor de Pyreneeen, die komen al bijna in zicht! En voordeel van bergop fietsen is wel dat je daarna weer lekker naar beneden kan racen...of gaat dat lastig met al die bepakking?

Vrouw van gepensioneerde professor heeft met Leontien van Moorsel gekoerst? Dan moet het wel zijn 2e, 3e, of zoveelste vrouw zijn die zo'n 20 jaar jonger is dan hij...of had ze net als mijn moeder aan Leontien's Ladies Ride mee gedaan?

Gr. Eefje

• 01 Mei 2011 - 12:32

Ans:

Ik heb de col de Mezilhac even gegoogled. Door de kenners wordt deze bestempeld als één van de "vrij zware" cols in het Centraal Massief. Goed hoor. Nu op richting Pyreneeën. Dat zal nog een hele klus worden. Hopelijk kom je nog wat leuke mensen tegen met wie je op kunt fietsen.