Veelzijdig - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu Veelzijdig - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu

Veelzijdig

Blijf op de hoogte en volg Annelie

01 Juni 2013 | Duitsland, Berlijn

Kniebroek, harige kuiten, afgezakte geitenwollen kousen??
Ahh. Bayern München supporters. Vanavond bekerfinale in het Olympisch stadion tegen VfB Stuttgart. Vooral de 'Lederhosen' zijn nadrukkelijk aanwezig met gezang (München ist der schönste Stadt) en geroep. Ook de spelersbus gespot!

Berlijn trok me nooit zo, maar ik ben om. Geschiedenis: van 7000 jaar terug in het Pergamonmuseum tot eigentijds: de Muur. Veel groen: Tiergarten en met de bus langs de Havel door een prachtig bos op heuvelachtig terrein naar Wannsee (van de conferentie aan het einde van WO II). Architectuur: niet veel heel oud in het centrum, wel neoklassiek (Reichstag en de musea op het Museeninsel), DDR architectuur aan de Karl Marxallee en modern. Winkels: alle bekende natuurlijk en KaDeWe, Kaufhaus des Westens. Klinkt een beetje als Blokker of Hema, maar is de Bijenkorf zoals ik me die van vroeger in Amsterdam herinner: ruim, chic én duur. Met het openbaar vervoer kom je boven of ondergronds overal. In Spandau bijvoorbeeld. Een verademing als je uit de drukke binnenstad komt. Het lijkt meer een provinciestad met een oud centrum met kleine straatjes, maar wel met veel nationaliteiten.

Het weer? Aangename temperatuur. 's Morgens bewolkt en af en toe zon, eind van de middag regen. Elke dag, tot complete wolkbreuk aan toe.