Dood spoor 2 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu Dood spoor 2 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu

Dood spoor 2

Blijf op de hoogte en volg Annelie

01 Juni 2013 | Duitsland, Berlijn

In de S-bahn op weg naar station Hackesche Markt. Voor station Ostbahnhof trekt een stomende locomotief mijn aandacht. Gestopt op het station staat op het andere perron een Zug zur Erinnerung. Ik meen er een foto van Anne Frank op te zien. Snel hier uitstappen. Het is een kleine, maar indrukwekkende rondreizende tentoonstelling in enkele oude treinstellen over de rol van de trein bij de holocaust. Een belangrijk deel is gewijd aan het transport via Westerbork.
In persoonlijke geschiedenissen wordt het verhaal van de deportaties via Westerbork naar Sobibor en Auschwitz verteld. Soms uit een dagboekje, soms briefkaarten, dan weer door een overlevende die ondergedoken was of als 'arisch' kindermeisje overleefde.
Er bestaan geen beelden van in de treinen toen. Een overlevende schrijft: de duisternis is vrijwel totaal, de trein volgepakt, onbekend waar je naar toe gaat en wat er gaat gebeuren. Geruchten waren er wel. Er waren slechts twee kleine lucht/lichtgaten.

Ik loop even een rondje in het station om de indrukken te verwerken.