Met paard en wagen - Reisverslag uit Loissin, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu Met paard en wagen - Reisverslag uit Loissin, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu

Met paard en wagen

Blijf op de hoogte en volg Annelie

20 Mei 2013 | Duitsland, Loissin

Ik hobbel over een keienweg. Zie ik daar in de verte een paard en wagen? De meeste handel van de Hanze ging over land. Ik stel me voor dat ik een stukje meerij.

De man op de bok vertelt: "De grote mannen in de steden hebben overal familie en vrienden die hun belangen behartigen. Ik ben meer vervoerder. Ik ben op weg van Lubeck naar Prenzlau. De lading is het nieuwste laken van Engelse wol. Dat komt alleen uit Brugge. En zout uit Lüneburg natuurlijk. Terug zal ik wel pelzen meenemen. Die komen helemaal uit Rusland."
De route kent hij wel. Maar als hij eens een nieuwe route moet rijden, dan gaat hij te rade bij anderen: via welke plaatsen, welke herbergiers zijn te vertrouwen, met wie kan hij het beste meerijden? In een groep is het altijd veiliger reizen dan alleen.
Het is trouwens wel een gehobbel en gehots op zo'n kar. Geen vering, ongeplaveide wegen. Soms verhard met keien. Dan zak je niet weg in het zand, maar het gehobbel wordt er niet minder van...

Ik hobbel op de fiets de wagen met paarden voorbij en maak een paar foto's. De koetsier lacht verrast. Ja, hij heeft het een stuk beter met zijn luchtbanden dan zijn collega in de Middeleeuwen.

• 25 Mei 2013 - 15:40

JO:

Hi Annelie,

Zoh je bent dus al weer een tijdje de hort op, dapper weer hoor!.
    Zo te lezen is het wel een andere trip dan je eerdere fietstochten, volgens mij iets rustiger en iets makkelijker te fietsen? Het klinkt allemaal goed en leuk. Ik hoop dat het weer een beetje mee zit want dat scheelt natuurlijk wel..evengoed vind ik het erg knap dat je dit weer doet, kan ik een voorbeeld aan nemen ;-))

Goede en enerverende reis gewenst en ik blijf je volgen hoor.

Hug, JO

• 25 Mei 2013 - 15:47

Tea:

Hallo Annelie, klinkt pijnlijk dat hotsen en botsen maar wel relaxed qua reisstijl. Heb je geluk met het weer? Groet Tea

• 25 Mei 2013 - 17:18

Corrie:

Wat een heerlijk stukje historie. Ik ga een boek zoeken over de Hanzetijd.
    Dat is het fijne van fietsen, je kan over de geschiedenis mijmeren terwijl je trapt.

Nog veel mooie trips
    en liefs van