Zout - Reisverslag uit Lüneburg, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu Zout - Reisverslag uit Lüneburg, Duitsland van Annelie - WaarBenJij.nu

Zout

Blijf op de hoogte en volg Annelie

11 Mei 2013 | Duitsland, Lüneburg

De sporen van de Hanze liggen niet voor het oprapen. Wel moderne handelsroutes: spoor, over rivieren in aken en naar Hamburg met grote containerschepen. Soms herinnert een waag of een houten scheepslift aan de Middeleeuwen. In Stade bijvoorbeeld is nog een kleine binnenhaven, hoewel nu niet meer toegankelijk. Daaromheen staan mooie oude panden. Veelal vakwerkhuizen. Tussen het houtwerk niet gepleisterd, maar verschillende soorten metselwerk. Ook boerderijen in deze streek langs de Elbe zijn vaak prachtig vakwerk.
Deze streek met Bremen, Stade, Hamburg en Lüneburg was vooral belangrijk voor de zouthandel. In een tijd toen er nog geen koelkasten bestonden was zout het conserveringsmiddel (haring!). Bij Lüneburg waren zoutbronnen en eeuwenlang had de stad het monopolie op zoutproductie. Later werd ook zout uit Portugal en Frankrijk (zeezout) verhandeld.
Doordat de kooplieden zich verbonden in de Hanze hoefden ze niet meer zelf met hun goederen mee maar verstuurden ze die naar hun bestemming waar een andere koopman ze goed behandelde en verkocht. Dit was gebaseerd op over en weer vertrouwen.

Het fietsen gaat goed. Het weer is redelijk tot goed, het landschap licht glooiend. Veel meer dan 60 km per dag maak ik toch niet, omdat campings vaak ver uit elkaar liggen. Bij regen heb ik nu twee keer een vast dak boven mijn hoofd gezocht. Wel zo comfortabel.
Vandaag vond ik pas het eerste internetcafé onderweg, dus wanneer het volgende verslag komt? Ik beloof niets.

• 11 Mei 2013 - 20:00

Ester:

Hey Mam!
    Fijn dat we eindelijk weer kunnen lezen wat je meemaakt!
    Groetjes,
    Ester en Eejfe

• 12 Mei 2013 - 12:42

Corrie:

Fijn al die informatie. Aangevinkt op de kaart.
    We zien uit naar het vervolg.

Groet van ons beiden

• 14 Mei 2013 - 10:12

Mariël:

Leuk, om zo van alles te lezen!
    Ik hoop dat je ook mooi weer krijgt. We zullen voor je duimen!
    Fijne vakantie! Geniet ervan
    Liefs!