Dood spoor - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Annelie - WaarBenJij.nu Dood spoor - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Annelie - WaarBenJij.nu

Dood spoor

Blijf op de hoogte en volg Annelie

02 Mei 2013 | Nederland, Westerbork

Bewariërs. ik had er nooit van gehoord. Mensen die waardevolle spullen, sieraden en andere bezittingen in bewaring kregen van Joden die vreesden gedeporteerd te worden. In een paar kasten in het herdenkingscentrum Westerbork lagen daarvan voorbeelden: zilveren bestek, een kinderserviesje, gereedschappen. Met een kort verhaal over de eigenaar: naam, geboortedatum, sterfdatum, Auschwitz.
Maar deze dingen zijn in bewaring geweest bij gewetensvolle mensen die het nu aan het herdenkingscentrum geschonken hebben. Veel is verdwenen, door de bewariër in gebruik genomen.

Ik ben net het boek 'Haar naam was Sarah' van Tatiana de Rosnay aan het lezen. Over een Joods meisje dat met haar familie bij een grote razzia in Parijs op 16 juli 1942 met vele anderen opgepakt wordt. Ze overleeft. Zeer indringend boek. In de doorgangskampen vanuit Parijs hadden de Joden het slecht. Nauwelijks eten, drinken of medische verzorging. Anders dan Westerbork, waar men probeerde de schijn van een zo normaal mogelijk dorp op te houden. School, vertier zoals toneel. Maar wat is menselijker als er uiteindelijk zo weinig overleven?

• 12 Mei 2013 - 11:52

Corrie:

Het was moeilijk om de film Sara met droge ogen te bekijken.
    Het boek lees ik vast ook nog.
    Ik zie je zitten in jouw tentje met een boek op schoot!

veel liefs